جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک ایران زمین به عنوان یکی از مجموعه‌های فعال در بازار پول، سالهاست که در زمینه توسعه پایگاه مسئولیت‌های اجتماعی در زمین بانکداری نوین گام نهاده است.
کد خبر: ۶۵۶۱۱

 

تیتر20 - سال هاست که بحث اخلاق در کسب و کار وارد رویه‌های حکمرانی شرکتی شده است. این گونه از اخلاق مداری، ریشه در مقوله‌ای دارد که آن را «مسئولیت اجتماعی» می‌نامند. شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ مالی و غیرمالی در قالب مسئولیت اجتماعی، به دو هدف کلان می‌پردازند: رعایت اخلاق مدنی در جایگاه اشخاص حقوقی و نیازسنجی از اقشار کم برخوردار و آسیب دیده. در این راستا حمایت‌هایی مانند پرداخت اقسام تسهیلات کم بهره حمایتی-اجتماعی، کمک به افراد آسیب دیده از سوانح طبیعی، کمک به توسعه زیرساخت‌های محلی و توانمندسازی اقشار و تشویق طرح‌های محیط زیستی مانند حفاظت از گونه‌ها و ایجاد زیست گاه، سازماندهی می‌شوند. 
مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین 
بانک ایران زمین به عنوان یکی از مجموعه‌های فعال در بازار پول، مدت هاست که در زمینه توسعه پایگاه مسئولیت‌های اجتماعی در زمین بانکداری نوین گام نهاده است. از پرداخت تسهیلات دارای جنبه اجتماعی تا راه اندازی کمپین‌های محیط زیستی، ساخت مدرسه، حمایت از دانش آموزان، حمایت از کودکان، کمک به زلزله زدگان و مشارکت در راه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا، از جمله مسئولیت‌های اجتماعی بانک ایران زمین محسوب می‌شوند. 


افزایش تسهیلات حمایتی-اجتماعی 
پرداخت تسهیلات حمایتی به اقشار مختلف از جمله خدماتی هستند که گرچه در فعالیت‌های عادی بانکداری قرار می‌گیرند اما توسعه و تجهیز منابع آن‌ها با اهداف حمایتی-اجتماعی صورت می‌گیرد. «قرض الحسنه» روح حاکم بر جنبه‌های حمایتی تسهیلات را حفظ می‌کند. در همین راستا، بانک ایران زمین منابع خود برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری افزایش داده است.


برای مثال در نیمه اول سال ۱۴۰۱، این بانک ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده بود اما در نیمه نخست ۱۴۰۲، با افزایش ۳۲۹ درصدی به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این بانک همچنین تسهیلات فرزندآوری را با ۳۶۳ درصد افزایش از ۲۰ میلیارد تومان به بیش از ۹۰ میلیارد تومان رسانده است.

 
میزان توزیع تسهیلات قرض الحسنه 
بانک ایران زمین  حدود ۹۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان منابع کمک به فرزندآوری را در قالب ۱۵۰۷ فقره تسهیلات توزیع کرده که در نتیجه به طور میانگین بیش از ۶۱ میلیون تومان تسهیلات به هر متقاضی پرداخت شده است. در کل تسهیلات فرزندآوری در نظام بانکی ایران در مقادیر ۳۰.۶۰ و ۹۰ میلیون تومانی به ترتیب از بابت فرزند اول، دوم و سوم پرداخت می‌شود. از بابت فرزندان چهارم و پنجم هم تسهیلات ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شوند. تطبیق تعداد تسهیلات ازدواج با مقادیر کل آن هم نشان می‌دهد که بانک ایران زمین به ازای ۲۳۱۲ فقره تسهیلات، به طور متوسط به هر متقاضی بیش از ۲۱۶ میلیون تومان پرداخت کرده است. در کل میزان تسهیلات ازدواج در نظام بانکی ایران در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۰ و ۲۲۰ میلیون تومان می‌رسد. زوج‌های زیر ۲۵ سال (بر اساس سن در تاریخ عقد) می‌توانند تسهیلات ۲۲۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. 


حمایت از حق تحصیل و کمک به کودکان 
بانک ایران زمین در زمینه مدرسه‌سازی در مناطق محروم هم گام برداشته است. ساخت ۲ مدرسه در مناطق محروم استان خوزستان در این راستا انجام شده است؛ اقدامی که در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت. این بانک همچنین با هدف حمایت از صنایع داخلی در زمینه نوشت ابزار، به دانش آموزان مدرسه ابن سینا، واقع در روستای شیرامین از توابع شهرستان آذرشهر کمک کرده است. در این قالب، اقلام کمک تحصیلی (کامپیوتر، ویدئو پرژکتور، دفتر و خودکار) بین دانش آموزان توزیع شد. در زمینه کمک به کودکان، چند دسته اقدام انجام شده است. برگزاری همایش حمایت از کودکان سرطانی در استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ و شرکت در پویش ایران مهربان. در این پویش اجتماعی که مربوط به سال ۱۴۰۰ است، زمینه سرپرستی ۲۰۰۰ کودک تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) فراهم شد.

 
کمپین‌های محیط زیستی 
طراحی و اجرای کمپین‌های محیط زیستی یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای بانک ایران زمین در زمینه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شود. کمپین‌های «پیک زمین» و «من یک جنگلبانم» در همین زمینه طراحی و در سال ۱۳۹۹ اجرا شدند. قبل از آن هم کمپین «برای زندگی همین یک زمین را داریم» به اجرا گذاشته شد تا زمینه مشارکت مردمی در پاکسازی محیط زیست فراهم شود. کمپین «یک قطره» در سال ۱۳۹۷ با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب، کمپین «بلوط ایران زمین» با هدف جلوگیری از بلوط‌زدایی از اقلیم زاگرس در همین سال و کمپین «سهم من برای تالاب» در همین راستا طراحی و اجرا شدند. «آلرژی به مصرف انرژی» کمپین دیگری است که در سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد تا مصرف صحیح انرژی ترویج شود. 


راه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا 
تیر ماه سال ۱۴۰۰ روزانه بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند. بیش از ۳۰ شهر هم در وضعیت قرمز به سر می‌بردند و روزانه بیش از ۹ هزار نفر درگیر کویید-۱۹ می‌شدند. در چنین شرایطی راه اندازی مراکز تجمیعی تززریق واکسن کرونا بسیار اهمیت داشت. در همین ماه، مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا با مشارکت بانک ایران زمین در باغ موزه دفاع مقدس شهر تهران راه اندازی شد. روزانه بیش از ۱۷۰۰ واکسن در این مرکز تزریق می‌شد تا از گسترش کرونا در کشور جلوگیری شود. این اقدام هم در راستای تکمیل مسئولیت‌های اجتماعی بانک ایران زمین انجام شد. 


کمک به زلزله زدگان 
حمایت از زلزله زدگان از جمله اقدامات بانک ایران زمین برای تنوع بخشی به بسته مسئولیت‌های اجتماعی است. این بانک در سال ۱۳۹۶، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جهت تهیه اقلام مورد نیاز زلزله زدگان غرب کشور اختصاص داد و شماره حسابی هم برای کمک به زلزله زدگان اعلام کرد. در زلزله سال ۱۴۰۱ خوی هم ایران زمین ۹ کانکس را توزیع کرد؛ ضمن اینکه در ساماندهی تامین اقلام خوراکی و بهداشتی به کمک آمد. بین سال‌های یاد شده یعنی در سال ۱۳۹۸ زلزله دیگری در شهرستان میانه اتفاق افتاد. در این زمان هم بانک ایران زمین در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، ۳ عدد کانکس را در میان آسیب دیدگان توزیع کرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز